Forskellen mellem C5 og det nye Navision


Nedenstående artikel indeholder sponsorerede links

C5 er et regnskabsprogram, der bliver anvendt af mange danske virksomheder. Nogle versioner af programmet hedder Navision C5. Programmet er udviklet af programmører og konsulenter i Danmark, og er udviklet til kun at blive anvendt af danske selskaber. Microsoft opkøbte C5 og Navision C5 for mange år siden, men besluttede i 2013 at stoppe udviklingen af programmet. Derfor har der lige siden ikke været opdateringer til C5 og Navision C5 programmerne. Microsoft tilbyder i stedet kunder med en C5 løsning at skifte over til det nye Navision program.
Det nye Navision program hedder Dynamics 365 Business Central.

Forskellen mellem de to programmer er, at C5 har begrænsninger. C5 har en begrænset mængde dataplads. Det har det nye Navision ikke. C5 indeholder kun sprogmuligheden Dansk. Det nye Navision er på flere sprog, så du kan få det både med engelsk, dansk, tysk, spansk og mange flere sprog. Det er en fordel, hvis du har afdelinger i lande udover Danmark eller måske overvejer at få det.

I C5 er der begrænsningerne på hvor mange regnskaber, du kan have i programmet. Det er der ikke i Business Central. Her kan du oprette både test-regnskaber, holding og regnskaber til datterselskaber mv.

Har din virksomhed Navision C5?

Hvis din virksomhed anvender Navision C5 eller C5 i dag, og har brug for et opdateret program så prøv at kigge på Dynamics 365 Business Central, altså det nye Navision. Her får du et program, der kan meget mere end C5. Men det nye Navision bliver også løbende opdateret af Microsoft. Microsoft udvikler kontinuerligt på platformen og sørger for, at der kommer nye funktioner og muligheder i programmet – alt sammen for at imødekomme en moderne virksomheds behov for at kunne vækste og udvikle sig.

Er der i jeres virksomhed stadig licenser til jeres C5 program, så kan I også spare penge når I køber det nye Navision. En certificeret Microsoft partner kan hjælpe jer med at kigge på de licenser I har i dag hos Microsoft og vurdere om der er en aktiv licensværdi. Det betyder at man kan købe licenser for denne værdi til sit nye Navision program. For nogle virksomheder kan der være mange penge at spare. Fordelen er her, at man kan slippe for at bruge penge på software. Licensværdien kan bruges til at købe licenser til det nye Navision og brugere til programmet. I det nye Navision køber man nemlig navngivne brugere, så man kan ikke længere fx være 10 medarbejdere, der anvender programmet men kun være 5 brugere på af gangen. I det nye Navision skal man købe en bruger til hver medarbejder, der skal arbejde i programmet. Til gengæld kan man købe både ”tunge” og ”lette” brugere. Det vil sige en bruger, der har adgang til al funktionalitet som er den tunge bruger. Eller en let bruger, som koster mindre, og som kun har adgang til at godkende, læse rapporter eller slå kunde- og lagerdata op i programmet. En let bruger kan f.eks. være en sælger eller lagermedarbejder.